ÉditionsFLLTR Journal Imprimer cette page

FLLTR Journal

FLLTR Journal (EDL in English)

Français

The journal Foreign Langugae Learning and Teaching Research (FLLTR), also known as Études en Didactique des Langues (EDL), is a thematic bi-yearly internationally peer-reviewed journal, proposing articles in French and English. It strives to mirror cutting-edge university research in language didactics. Although it privileges themes related to higher education (notably in the field of Languages for Specific Purposes), it remains none the less open to pertinent contributions related to other educational levels. EDL is particularly oriented towards issues susceptible to enrich theoretical debate, while accepting a diversity of approaches and methodologies. One of its ambitions is to convey research to practitioners of language teaching, thus its focus on field studies such as action research, development-oriented research, and innovative pedagogical practices.

See Calls for papers

A purchase order is available here.

 

Past issues of EDL

N° 28 - Représentations et stéréotypes (2017)

N° 27 - Nouvelles voies / Nouvelles voix (2016)

N° 26 - L’écrit en LANSAD et en FLE (2015)

N° 25 -   Humour (2015)

N° 23-24 - Les aspects affectifs dans l’enseignement/apprentissage des langues étrangères (2014)

N° 22 - Contrôle vs. autonomie (2013)

N° 21 - Transversalités (2013)

N° 20 - Quelle grammaire en LANSAD? (2012)

N° 19 - De l’anglais oral (2012)

N° 18 - L’espace en didactique des langues (2011)

 

Past issues of Les Après-midi de LAIRDIL

Les Après-midi de LAIRDIL, from n° 1 to 17,  precede EDL. N° 1 to 10 can be downloaded (full text) but paper copies are still available (except n° 3 and 8). Tables of contents can be downloaded for n° 11 to 18 and paper or pdf copies can be ordered..

N° 17 - Didactique des langues, didactique des sciences

N° 16 - Le genre et/ou le jeu

N° 15 - EMILE: l’enseignement d’une matière intégré à une langue étrangère

N° 14 - Le suivi des apprenant/es par les systèmes numériques

N° 13 - La communication interculturelle

N° 12 - Stratégies d’apprentissage

N° 11 - L’interaction orale

N° 10 - La pratique didactique du multimédia

N° 9 - La culture

N° 8 - Questions d’articles: l’article scientifique

N° 7 - Spécial recherche

N° 6 - Ten Top Principles in the Design of Vocabulary Materials

N° 5 - Maximizing the Value of Jigsaw Activities

N° 4 - Aspects of Fluency and Accuracy

N° 3 - Film, TV and Videotapes in EFL

N° 2 - Autonomous Learning of Vocabulary Through Extensive Reading

N° 1 - The Problems of Oral Testing. What Did you Say?

 

Executive Board

Chief Editor: Nicole Décuré. ndecure@lairdil.fr 3  (Professeure émérite – Toulouse III).

Members: Chaplier Claire – cchaplier@lairdil.fr (Toulouse III – MCF HDR); Monnier Nolwena –nmonnier@lairdil.fr (Toulouse III – MCF); Anne-Marie O’Connell  – amoconnell@lairdil.fr (Toulouse I – MCF HDR); Karine Duvignau – duvignau@univ-tlse2.fr (Professeure – Toulouse II).

Scientific Committee
The scientific committee offers suggests for themes, call for papers, and supports the journal. Permanent members, in collaboration with the Excutive Board, validate submitted manuscripts, notably their scientific qualities, their orginality, and their readability: David Banks (11*), Khadoudja Belkhenchir (Algérie), Jean-Claude Bertin (11), Marie-Christine Deyrich (11), Carmen Fonseca (Espagne), Pierre Frath (11), Oksana Gavrilyuk (Russie), Hélène Knoerr (Canada), Jean-Rémi LAPAIRE (11), Lutz KÜSTER (Allemagne), Marie-Françoise Narcy-Combes (11), Jean-Paul Narcy-Combes (7), Christian Puren (7), Françoise Raby (7, 11), Claire Tardieu (11), Annalisa Zanola (Italie). * Le chiffre indique la section CNU concernée.
 

Reviewers (Non-exhaustive list, susceptible to modification)
Joëlle Aden (Université du Mans), David Banks (Université de Brest), Séverine Behra (Université de Lorraine), Khadoudja Belkhenchir (Université Es Sénia, Oran, Algérie), Jean-Claude Bertin (Université du Havre), Sue Birch (Université Bordeaux 2), Françoise Bonnet (Université Bordeaux 3), Michèle Catroux (Université Bordeaux 4), Cristelle Cavalla (Université Paris 3 Sorbonne Nouvelle), Ray Cooke (Université Bordeaux 2), Marie-Christine Deyrich (Université Bordeaux 3), Corinne François-Denève (Uni. Saint-Quentin-en-Yvelines), Fryni Doa (Université de Chypre), Karine Duvignau (ESPE - Toulouse 2), Oksana Gavriluk (Université de Krasnoïark, Russsie), Carmen Fonseca (Université de Huelva, Espagne), Pierre Frath (Université de Reims), Dan Frost (Université Grenoble Alpes), Claudine Garcia-Debanc (ESPE – Toulouse 2), Claudie Gourg (Université de Guyane), Laura Hartwell (Université Toulouse 1 Capitole), Hélène Knoerr (Université d’Ottawa, Canada), Lutz Küester (Université Humboldt, Berlin, Allemagne), Férida Lakhdar Barka (Université Es Sénia, Oran, Algérie), (Jean-Rémi Lapaire (Université Bordeaux 3), Catherine Lisak (Université Bordeaux 3), Dominique Macaire (Université de Lorraine), Jean-Paul Narcy-Combes (Université Paris 3), Marie-Françoise Narcy-Combes (Université de Nantes), Anne-Marie O’Connell (Université Toulouse 1), Nicole Ollier (Université Bordeaux 3), Christian Puren (Université de Saint-Etienne), Françoise Raby (Université Toulouse 3), Jean-Jacques Richer (Université de Bourgogne), Annick Rivens-Monpeans (Université Lille 3), Eric Sarré (Université Paris Sorbonne, ESPE de l’académie de Paris), Martine Schuwer (Université Rennes 2), Gail Taillefer (Université Toulouse I), Claire Tardieu (IUFM de Paris), Michel Van Der Yeught (Université Aix-Marseille), Dominique Vinet (Université de Bordeaux 4), Anne-Marie-Voise (Université de Paris Est Créteil), Annalisa Zanola (Université de Brescia, Italie).

 
Agenda

Congrès UPLEGESS 2018
Enseigner les Langues-Cultures dans l’Espace Européen de l’Enseignement Supérieur

Congrès de l’APLIUT 2018 : Ré/In-fléchir l’internationalisation des formations
Organisé par le LAIRDIL à Toulouse, du 31 mai au 2 juin 2018